Hae tästä blogista

2. tammikuuta 2017

Toivoa ja lupauksia vuodelle 2017

Nuorempana sitä tuli lupailtua vaikka mitä vuoden vaihteessa: vähennän karkinsyömistä, lopetan karkinsyönnin kuukaudeksi, liikun paljon enemmän, aloitan uuden harrastuksen, syön terveellisemmin jne jne.

Viime vuonna olin tosiaan tammikuun ilman karkkia ja kahvia. No karkittomuus ei ihan toteutunut, loppumetreillä taisin sortua mutta tauko teki hyvää. Sen jälkeen osasi jotenkin tunnistaa, miksi söi herkkuja ja milloin. Töiden jälkeen; kun oli paha mieli, onnistumisista, epäonnesta, työuupumuksesta, työniloista, ennen kotiin menoa, kaupassakäynnin jälkeen, arkisin, viikonloppuisin ja "mä oon niin ansainnut tämän!" Kyllä, syitä on monenmonta. Toteakseni vain että jokaisella kauppareissulla ei tarvitse ostaa uutuussuklaapatukkaa tai jäätelöä. Kun kävelee vaan ohi. Ottaa itseään niskasta kiinni ja kävelee. Voittajaolo!

Joku voisi ajatella että höh, mitä nyt pienistä. Mutta kun omalla kohdalla kohtuutta ei oikein ole. Ei sitä enää muista miten paha olo tuli kun veti irtiksiä pussillisen. Mutta kun taas olet syönyt pussikaupalla, niin riittää nykyään jo 100g. Ja sitten tulee ajatelleeksi kaikkia lisäaineita ja kaikkea turhaa ( pitää muistaa ensi kerralla), niin yök. Kohtuus kaikessa sanotaan. Mulle se vaan on itsekuri, kävele ohi, et tarvitse tänään. Mutta tänä vuonna en aloittanut karkkilakkoa.

Enkä kahvilakkoa. Join tammikuussa 2016 teetä kylläkin, mutta teepussin dippaaminen töissä kun on kiire vs. kaadat suodatettua kahvia suoraan kuppiin sekunnissa, niin on vissi ero. Maidon kanssa mä sitä juon, tosin loppua vuoden kohti maito tökki ja opettelin juomaan mustana. Se taas ei ole hyvä hampaille, vaikka värjäytyy ne muustakin kuin kahvista.

Olen vuoden käynyt kuntosalilla. Omalla kuntosalillani saa kehonkoostumusmittauksen ja treeniohjauksen kaksi kertaa vuodessa ja aloitin kevyesti tammikuussa 2016. Seuraavan kerran kävin tsekkauksessa toukokuussa. Paino oli pysynyt samana mutta lihasta oli tullut lisää ja rasvaa hävinnyt. Vedenjuonti ok, diabetes-riski olematon jne. Kesän treenasin ihan ok ja syksyllä sitten tuli takapakkia. Oli kaikenlaista kremppaa, jännetupintulehdusta, selkä meni kramppiin, pohje meni kramppiin ja kärsin äänen käheydestä ja pienistä flunssista. Treenaapa siinä sitten. Puihin meni, aivan ,metsikköön. Hyvä jos tuli käytyä kerran viikossa ja kun toukokuussa oli aloitettu hieman kovemmalla ohjelmalla, eihän sitä jaksanut. Löysäily alkoi. Lunta tuli marraskuussa ja pyöräily loppui siihen. salibandytreeneissä ahkeroin maalissa, hiki tuli sopivasti mutta eipä se kuntoa nostanut.
Bussilla hurautin töihin kaksi kuukautta, kaksi pysäkin väliä, mutta ainakin olin aina ajoissa töissä.

Nyt kävin tänään mittauksissa uudestaan. Juu, varasin ajan ennen joulua vaikka tiesin että hullua on mennä heti joulumässäilyjen jälkeen, todella viisasta, Susanna! Tulihan sitä syötyä suklaata paljon ja ruokaa muutenkin ja liikuttua: ei ollenkaan. Säät eivät suosineet. Mittaukset näyttivät vähän mitä uumoilinkin. Paino oli noussut kolmisen kiloa ja lihasta kadonnut, se mikä oli tullutkin viime alkuvuodesta. Mutta muut arvot olivat kohillaan ja muutettiin rennommaksi mutta tiukaksi treeniksi takaisin. Vedenjuonti jatkuu samaan malliin kuin aikaisemminkin ja aion liikkua myös töissä enemmän, vapaaehtoisesti. Jos se tästä!

Alkoholi jää pois "ruokavaliosta" juhannukseen asti. Haluan testata mitä se tekee iholle, elimistölle, virkeydelle, mielialalle ja olemiselle.

Käsitöistä haluan olla innostunut koko vuoden. Virkkausta, vähän kutomista, näpertämistä, askartelua, luovuutta ja innostusta.

Parempi kun ei lupaile liikoja ja mahdottomuuksia ja näyttii elämästä. Nämä 5 asiaa toivon että näkyy vuodessani 2017.

Liikunta

Hyvä olo itsellä

Käsityöt

Ystävien tapaaminen

Perhe-elämä

:)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit :)

Lukijat